Na początku lipca w kodzie źródłowym Telegrama na iOS znaleziono odniesienia do biblioteki WebRTC, za pomocą którego programiści mogą dodawać osobiste i grupowe rozmowy wideo do komunikatora. W tej chwili rozmowy wideo zostały już zaimplementowane przy użyciu tej technologii w kliencie iOS i są opracowywane w aplikacjach na Androida, macOS i Telegram Desktop.

WebRTC (Web Real Time Communications) to standard przesyłania strumieniowego dźwięku, danych wideo i treści z aplikacji do aplikacji (lub przeglądarki) w czasie rzeczywistym bez instalowania wtyczek lub innych rozszerzeń.

Funkcje, które można wykonać za pomocą WebRTC

Sieć w czasie rzeczywistym otwiera dostęp do całego szeregu nowych zastosowań, w tym do screencastów, udostępniania plików, gier, czatów wideo i nie tylko. Oprócz komunikacji WebRTC może służyć do innych celów:

  • marketing w czasie rzeczywistym,
  • usługi randkowe,
  • konsultacje medyczne online,
  • usługi finansowe,
  • obserwacja,
  • gry wieloosobowe,
  • transmisje na żywo,
  • e-learning.

Które z powyższych może dobrze pasować do komunikatora, rozważymy poniżej.

Prezentacja ekranu

Oprócz zwykłych połączeń wideo można wyświetlić ekran, zarówno w rozmowach osobistych, jak i grupowych, zakres zastosowania tej funkcji jest wystarczająco szeroki i można ją wykorzystać zarówno na treningu, jak i w pracy czy blogach.

Dostęp do urządzenia

Możliwość zdalnego sterowania urządzeniem (jeśli właściciel na to zezwolił), czyli zamiennik Team Viewera.

Transmisje na żywo dla kanałów

Ponieważ biblioteka umożliwia przesyłanie zdjęć i filmów w czasie rzeczywistym, pomoże to w tworzeniu treści wideo w czasie rzeczywistym, co pozwoli na korzystanie z komunikatora w jeszcze większej liczbie obszarów i sprawi, że będzie on bardziej atrakcyjny do transmitowania wydarzeń, gier, wiadomości, blogów itp.

Gry w chmurze w WebRTC

Jak wiecie, Telegram ma własną platformę do gier, która nie była aktualizowana od samego początku. WebRTC może pomóc w przeniesieniu jej na wyższy poziom, p2p, tryb dla wielu graczy i prawie zerowe opóźnienia w transmisji danych.

Technologia

WebRTC wykorzystuje dwa kodeki audio, G.711 i Opus, a także kodeki wideo VP8 i H.264

Zalety technologii

  • Automatyczne dostosowanie jakości strumienia do jakości łącza,
  • Wbudowany system eliminacji echa i szumów,
  • Zastosowane kodeki zapewniające dobrą jakość komunikacji,
  • Możliwość implementacji dowolnych elementów interfejsu za pomocą HTML5 i JavaScript,
  • Open source zapewnia więcej opcji do użycia,
  • Możliwość implementacji dowolnego interfejsu sterującego opartego na HTML5 i JavaScript,
  • Możliwość integracji interfejsu z dowolnymi systemami zaplecza wykorzystującymi WebSockets,
  • Prawdziwie wieloplatformowy: ta sama aplikacja WebRTC będzie działać równie dobrze w każdym systemie operacyjnym — stacjonarnym lub mobilnym, pod warunkiem, że przeglądarka obsługuje WebRTC.
Obsługa technologii WebRTC w przeglądarkach
Obsługa technologii WebRTC w przeglądarkach

Jak działa WebRTC

Schemat WebRTC
Schemat WebRTC

WebRTC API

Technologia WebRTC jest oparta na trzech głównych interfejsach API:

  • MediaStream (odpowiedzialny za przyjmowanie sygnałów audio i wideo z kamer lub pulpitu użytkownika przez przeglądarkę internetową),
  • RTCPeerConnection (odpowiedzialny za połączenie między przeglądarkami w celu „wymiany” danych multimedialnych otrzymanych z kamery, mikrofonu i pulpitu. Do „obowiązków” tego API należy również przetwarzanie sygnału (czyszczenie go z obcego szumu, regulacja głośności mikrofonu) oraz kontrola nad używanym dźwiękiem i kodekiem wideo).
  • Kanał RTCData (zapewnia dwukierunkową transmisję danych przez ustanowione połączenie).

Zalety i wady WebRTC

Zainteresowani technologią mogą przeczytać więcej na:

https://webrtc.org/

https://codelabs.developers.google.com/codelabs/webrtc-web/index.html?index=..%2F..index#0

https://trueconf.com/webrtc.html

https://www.3cx.pl/webrtc/

Podziel się
Kategorie: Ciekawostki